Aktiviti Murid Berpencapaian Tinggi

Topik : Isipadu Cecair
Tajuk : Menyukat dan membanding isipadu cecair
Objektif Pembelajaran : 
  1. Murid akan mahir menyukat dan membanding isipadu cecair dengan menggunakan unit tidak piawai
  2. Murid akan mahir menyukat dan membanding isipadu cecair dengan menggunakan unit piawai iaitu silinder penyukat
Hasil Pembelajaran :  
  1. Murid boleh menyukat dan membanding isipadu cecair menggunakan unit tidak piawai
  2. Murid boleh menyukat dan membanding isipadu cecair menggunakan unit piawai iaitu silinder penyukat
Kit Pengajaran (2) : 1 cawan, 2 gelas, 4 gayung, 3 jug, 2 baldi, air, 6 silinder penyukat 1000ml
BBM : Kad Tugasan (1), Kad Tugasan (2)







Aktiviti pengajaran dan pembelajaran - Set aktiviti (1)

  1. Guru telah sediakan beberapa stesen seperti dibawah ini.
    1. Stesen 1 - cawan dan gayung
    2. Stesen 2 - gelas dan gayung
    3. Stesen 3 - gelas dan jug
    4. Stesen 4 - gayung dan jug
    5. Stesen 5 - gayung dan baldi
    6. Stesen 6 - jug dan baldi
  2. Guru bahagikan kelas kepada enam kumpulan. Setiap kumpulan lantik seorang ketua. Guru edar Kad Tugasan (1).
  3. Murid jalankan aktiviti melalui kad tugasan yang diberi. Wisel ditiup selang 3 minit untuk murid bergerak ke stesen seterusnya.
  4. Murid berkumpul setelah aktiviti selesai. Kad tugasan dikumpul dan diagihkan kepada kumpulan lain untuk penilaian.
  5. Guru tunjuk cara bagaimana menyukat dan membanding isipadu  cecair bagi setiap stesen. Murid membuat penilaian pada kad tugasan rakan-rakan mereka itu.
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran - Set aktiviti (2)
  1. Guru telah sediakan beberapa stesen seperti dibawah ini.
    1. Stesen 1 - gayung dan silinder penyukat 1000ml
    2. Stesen 2 - jug dan silinder penyukat 1000ml
    3. Stesen 3 - gayung dan silinder penyukat 1000ml
    4. Stesen 4 - jug dan silinder penyukat 1000ml
    5. Stesen 5 - gayung dan silinder penyukat 1000ml
    6. Stesen 6 - jug dan silinder penyukat 1000ml
  2. Guru bahagikan kelas kepada enam kumpulan. Setiap kumpulan lantik seorang ketua. Guru edar Kad Tugasan (2).
  3. Murid jalankan aktiviti melalui kad tugasan yang diberi. Wisel ditiup selang 3 minit untuk murid bergerak ke stesen seterusnya.
  4. Murid berkumpul setelah aktiviti selesai. Kad tugasan dikumpul dan diagihkan kepada kumpulan lain untuk penilaian.
  5. Guru tunjuk cara bagaimana menyukat dan membanding isipadu cecair bagi setiap stesen. Murid membuat penilaian pada kad tugasan rakan-rakan mereka itu.